Informacja dotycząca nowej taryfy za zbiorowe dostarczanie wody i zbiorowe odprowadzanie ścieków na terenie Gminy Miasto Lębork
Informacja
dotycząca nowej Taryfy za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzenie ścieków na okres kolejnych 3 lat
Podstawa prawna.
Podstawę prawną wprowadzenia nowych cen i stawek opłat oraz prowadzenia rozliczeń w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków stanowią przepisy ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków, zwanej dalej u.z.z.w. (tekst jednolity Dz. U. z 2020 r., poz. 2028), a także między innymi przepisy rozporządzenia Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 27 lutego 2018 r. w sprawie określania taryf, wzoru wniosku o zatwierdzenie taryfy oraz warunków rozliczeń za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków (Dz. U. z 2018 r., poz. 472). Ponadto obowiązującą w tym zakresie jest nowelizacja ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. – Prawo wodne (tekst jednolity Dz. U. z 2017 r., poz. 1566 z późn. zm.).
Procedura zatwierdzania nowych taryf.
Dotychczasowe 3-letnie taryfy na terenie Miasta Lęborka obowiązywały od dnia 27 kwietnia 2021 roku.
W dniu 20 października 2022 r. MPWiK sp. z o. o w Lęborku na podstawie Art. 24 ust. j Ustawy z dnia 7 czerwca 2001 o Zbiorowym dostarczaniu wody i zbiorowym odprowadzaniu ścieków złożyło do Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej (Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie) w Gdańsku wniosek o skrócenie okresu obowiązywania taryfy i zatwierdzenie nowej taryfy dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków. Ujęte we wnioskach niezbędne przychody mają gwarantować ciągłość świadczenia usług oraz pokrywać koszty działalności operacyjnej w kolejnych trzech latach.
W toku postępowania administracyjnego na podstawie zgromadzonego materiału dowodowego ustalono, że MPWiK Lębork udokumentowało zmianę warunków ekonomicznych, w tym wielkość usług oraz poprawnie opracowało nowe taryfy. Zmiana taryf wynika ze wzrostu kosztów, które mają bezpośredni wpływ na wysokość cen i stawek opłat.
Weryfikacja powyższych kosztów odbyła się również pod względem celowości ich ponoszenia i zapewnienia ochrony interesów odbiorców usług przed nieuzasadnionym wzrostem cen. W związku z tym, iż wynik oceny, weryfikacji oraz analizy przedstawionego projektu taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków został oceniony pozytywnie, zatwierdzono przedmiotowe taryfy.
Przyczyny dla jakich konieczne było złożenie przez Przedsiębiorstwo wniosku o zatwierdzenie nowych taryf.
Przyczynami złożenia wniosków o zatwierdzenie nowych taryf były przede wszystkim rosnące koszty. Wzrost czynników kosztotwórczych związany jest z sytuacją makroekonomiczną w kraju. Zarząd Spółki nie ma żadnego wpływu na rosnące wydatki. Sytuację taką przewidział prawodawca w prowadzając do Ustawy o Zbiorowym Zaopatrzeniu w Wodę i Zbiorowym Odprowadzaniu Ścieków artykuł 24 ustęp j. o brzmieniu: " W uzasadnionych przypadkach, w szczególności jeżeli wynika to z udokumentowanych zmian warunków ekonomicznych oraz wielkości usług i warunków ich świadczenia, przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne w trakcie obowiązywania dotychczasowej taryfy może złożyć do organu regulacyjnego wniosek o skrócenie okresu obowiązywania tej taryfy wraz z projektem nowej taryfy oraz uzasadnieniem, jednak nie później niż przed rozpoczęciem biegu terminu 120 dni od planowanego dnia wejścia w życie nowej taryfy. Przepisy art. 24b–24e i art. 24f ust. 1 stosuje się odpowiednio. 2. W decyzji zatwierdzającej taryfę orzeka się o skróceniu czasu obowiązywania dotychczasowej taryfy." Do kosztów takich, w dużej części niezależnych od Spółki, należą:
- Koszty związane z zakupem energii elektrycznej.
Od kilku lat obserwujemy duże wahania cen energii elektrycznej na rynku krajowym. Ostatnie lata to gwałtowny wzrost cen. Ten stan rzeczy odzwierciedlają dane zestawione w tabeli poniżej. Kalkulację kosztów energii elektrycznej do taryfy oparto na podstawie podpisanego w dniu 18.03.2022 roku z firmą Energa-OBRÓT S.A nowego porozumienia cenowego. Sprzedawca zobowiązuje się do dostarczania energii elektrycznej w okresie od 01.01.2023 do 31.12.2024 za cenę netto 778,00 zł/kWh.
Zestawienie poniesionych i planowanych kosztów za okres 2018-2023
Rok | Cena za KWh netto zł | roczny koszt energii netto | Uwagi |
2018 | 0,243 | 1 048 000,00 | koszt rzeczywisty |
2019 | 0,375 | 1 082 000,00 | koszt rzeczywisty |
2020 | 0,384 | 1 284 000,00 | koszt rzeczywisty |
2021 | 0,344 | 1 345 000,00 | w tym 79 210,00 opłata mocowa i OZE |
2022 | 0,35484 | 1 402 000,00 | w tym 102 480,00 opłata mocowa i OZE |
2023 | 0,778 | 2 250 000,00 * | w tym 100 000,00 opłata mocowa i OZE |
2024 | 0,778 | 2 280 000,00 * |
* plan uwzględnia produkcję własnej energii na wybudowanej przez Spółkę farmie fotowoltaicznej.
Pomimo systematycznie wprowadzanych w Spółce działań zmniejszających zużycie energii elektrycznej oraz wybudowania przez Spółkę farmy fotowoltaicznej i produkcji energii na potrzeby własne – koszt jej zakupu stale rośnie. Jest to niezależne od Przedsiębiorstwa i wynika ze zmian cen na rynku energii, nowych regulacji prawnych i kolejnych opłat nakładanych na Przedsiębiorstwo.
- Wynagrodzenia wynikające z podpisanych przez Zarząd Spółki porozumień z Organizacją Związkową w ramach obowiązującego Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy (zapewnienie doskonałej jakości usług wymaga zatrzymania, motywacji i dalszego rozwoju fachowej kadry, stale rosnąca wysokość najniższego wynagrodzenia niejako wymusza korekty wynagrodzeń w Spółce). Korekty wynagrodzeń związane są również z rosnącą inflacją i spadkiem siły nabywczej złotówki.
- Opłaty i podatki - MPWiK Lębork co roku z tytułu podatku od nieruchomości i innych opłat odprowadza ok. 1,9 mln zł. Koszty te sukcesywnie rosną.
- Amortyzacja – koszt wynikający z niezbędnych dla Spółki działań inwestycyjnych, które zostały zatwierdzone w Wieloletnim planie rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych na lata 2021-2024,Wieloletni plan MPWiK Lębork na lata 2021-2024 przewiduje nakłady na inwestycje sieciowe i infrastrukturalne w wysokości około 2 mln zł rocznie. Wśród istotnych zadań już realizowanych i planowanych do realizacji przez Spółkę należy wymienić: rozbudowę i modernizację urządzeń Oczyszczalni Ścieków, Głównej Przepompowni Ścieków, Stacji Uzdatniania Wody i sieci lokalnych przepompowni ścieków, budowę nowych studni na ujęciach wody, przebudowę budynku administracyjno-magazynowego z częścią szatniową na terenie bazy Spółki, budowę farmy fotowoltaicznej na terenie Oczyszczalni Ścieków, zakup nowej koparko-ładowarki, wymianę taboru samochodowego oraz oczywiście dalszą rozbudowę i sukcesywną modernizację sieci wodociągowych i kanalizacyjnych w ścisłej współpracy z samorządami.
- Wzrost cen tzw. materiałów eksploatacyjnych i paliw. Ma to wpływ na koszty funkcjonowania działu obsługi klienta (Konieczne jest utrzymanie sprawnej wymiany wodomierzy oraz urządzeń zdalnego odczytu - Spółka zobowiązana jest utrzymać 5 letni okres legalizacji wodomierzy). Rosnące ceny paliw powodują również wzrost kosztów eksploatacyjnych w dziale obsługi sieci wodociągowej i kanalizacyjnej.
- Usługa zagospodarowania odpadów z oczyszczalni, w tym osadów ściekowych oraz środków chemicznych na oczyszczalni – w związku z planowanymi zmianami w prawie ochrony środowiska oraz podwyższeniem stopnia ustabilizowania wywożonego z oczyszczalni osadu nadmiernego nastąpi znaczny wzrost kosztów eksploatacyjnych związanych z gospodarką osadową.
Skutek wprowadzenia taryf:
TARYFA WODA
Taryfowa grupa odbiorców | TARYFA w zł/m3 | |||
w okresie 1-12 miesiąca obowiązującej taryfy | w okresie 13-24 miesiąca obowiązującej taryfy | w okresie 25-36 miesiąca obowiązującej taryfy | ||
1. | Grupa I - gospodarstwa domowe | 2,64 zł | 2,66 zł | 2,67 zł |
2. | Grupa II - pozostali odbiorcy | 2,69 zł | 2,71 zł | 2,72 zł |
TARYFA ŚCIEKI
Taryfowa grupa odbiorców | TARYFA w zł/m3 | ||||
1. | w okresie 1-12 miesiąca obowiązującej taryfy | w okresie 13-24 miesiąca obowiązującej taryfy | w okresie 25-36 miesiąca obowiązującej taryfy | ||
2. | ŚCIEKI wszyscy | 5,25 zł | 5,30 zł | 5,35 |
Podsumowanie
Procedowanie nowych taryf to proces czasochłonny. Wymagał dużego zaangażowania pracowników Spółki i bieżącej współpracy z Regulatorem w Gdańsku. Przygotowane materiały oraz dokumenty, składane przez Spółkę wyjaśnienia, a także transparentność wszelkich działań zostały ocenione przez Regulatora w sposób pozytywny.
Uwarunkowania ekonomiczne, które wystąpiły w poprzednich trzech latach obowiązywania taryfy, zobligowały Spółkę to podjęcia działań zmierzających do ustalenia nowych stawek opłat. Jak wynika z otrzymanej decyzji, organ regulacyjny dokonał dogłębnej analizy warunków ekonomicznych działalności gospodarczej prowadzonej przez Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o. o. w Lęborku. Ocenił między innymi proponowaną marżę zysku oraz przeprowadził weryfikację kosztów związanych ze świadczeniem usług, poniesionych w latach obrachunkowych na podstawie ewidencji księgowej z uwzględnieniem planowanych zmian tych kosztów w okresie obowiązywania taryf. Zgodnie z § 6 ust. 1 nowa taryfa uwzględnia w szczególności koszty eksploatacji i utrzymania ponoszone w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków oraz wynikające z inwestycji modernizacyjno-rozwojowych, ochrony środowiska i korzystania z usług wodnych, ustalonych na podstawie wieloletniego planu inwestycyjnego. Zmiana taryf pozwoli na utrzymanie na dotychczasowym wysokim poziomie jakości świadczenia usług przez MPWiK Sp. z o. o w Lęborku, kontynuację działań modernizacyjno-inwestycyjnych przy zachowaniu możliwie najmniejszego obciążenia kosztami klientów Spółki. (Taryfa Przedsiębiorstwa wciąż jest jedną z najniższych w Polsce)
nowa taryfa znajduje się pod linkiem